VALLÁSOK

KERESZTÉNYSÉG

 A kereszténység (egy-Isten hitű szeretetvallás) több százezer éves.
Az eredeti elemei megtalálhatóak voltak még az ókorban - Egyiptom, Görögország, Főnícia, Sumer, Közép-Amerika, Dél-Amerika -, de a középkor legelején a római katolikus vallás előretörésével elhomályosult, és a mai 21. századi korban, majdnem teljesen el is tűnt.

A keresztény-szeretet vallás eredetét a legendás Atlantisz-szigetére vezetik vissza - amit a fősodratú tudományos és vallási körök széles körben hallgatnak el és tagadnak.
Azonban a nem hivatalos kutatók eredményei mára kezdik messzemenőkig megcáfolni a hivatalosan elfogadott álláspontokat. 


Az eredeti keresztény-szeretet vallás első tanítója Krisna volt.


Krisna: 
i. e. 3200–3100 között élt
Egy Dévaki nevű indiai hercegnőt álmában magáévá teszi az isteni fény (Indra).
Dévaki gyermekét egy barlangban hozza világra, mivel egy jóslat szerint ő lesz India uralkodója, aki a békét fogja hirdetni. India akkori kegyetlen királya Kansza féltve hatalmát kiküldi embereit és parancsba adja öljenek meg minden akkor született gyermeket. 
Dévaki hercegnő a pásztorok közé rejti el Krisnát, nehogy megöljék.
Felnőve sok csodálatos dolgot tesz és a szeretetről sokat beszél és a béke hírnöke lesz, aki végül legyőzi a kegyetlen Kanszát.

Halála a nem hivatalos (gnosztikus) források szerint így történt:
30 éves kora tájékán meditációba merülve egy vadász állatnak nézte és íjával felszegezi egy mangófára. Az íj Krisna jobboldalát találja el.

A keresztény-szeretet vallás második tanítója Buddha volt.
A harmadik tanító, mely széles körben terjesztette a szeretet igéjét Jézus volt.

Jézus halálával Róma új erőre kapott és létre jött az új vallás: a római katolikus kereszténység.
Mivel a római kereszténységet a judaizmushoz akarták kapcsolni - annak egy mellékágának tartva - az eredeti szentírásokat újra elővették és szigorú cenzúra alá vonták őket a zsinatokon.
A judaizmushoz sehogy sem alakítható vagy igazodó részeket kivették az új szentírásokból, egyes részeket pedig egyszerűen átírtak (pl. Jézus származását).
Az őskeresztény szeretet vallás elemei így kezdtek eltűnni lassan és fokozatosan.


Az őskereszténység alapjai a következőek voltak:
A több isten-hit kérdése:
Az őskereszténység vallás azt tanította, hogy Isten csak egy van, de őt a világon ezerféle néven ismerik. 
Az ókorban senki nem háborodott fel
azon, ha pl. Görögországban egy nem görög születésű ember - hanem pl. egy egyiptomi - bement Zeusz vagy Héra templomába (vagy szentélyébe) és ott a saját szokásai szerint áldozatot mutatott be Ozirisznek vagy Ízisznek.

Ugyanis Zeusz az egyiptomiaknál Oziriszként tisztelték. Mint ahogy Hérát Íziszként tisztelték Egyiptomban.
Ez a Föld bármely pontjára ugyanúgy vonatkozott az ókorban.
Istent és Boldogasszonyt szerte a Földön ugyanúgy tisztelték csak más neveken.
Az isteni kiáradás megtestesítői mind egy és ugyanannak az Istennek és Istennőnek a megszemélyesítői voltak.

 
A női primcipium:
A Nag Hammadi kódex szerint az első isten női minőségű volt, aki megszülte társ-teremtőjét a férfi minőséget.
Az eredeti keresztény vallásban rengeteg papnő volt. 
Ugyanis az eredeti szeretet vallásban létezett egy istennő Isten mellet, akit Boldogasszonynak hívnak. 
Jézus szerint az Úristen első csodálatosan szép gondolata a Boldogasszony volt, mikor az első emberi nőt megalkotta.
A nőket nagy becsben tartották az őskeresztények (és nem csak a papnőket). A nők teljesen egyenrangúak voltak korabeli férfitársaikkal és egyaránt tisztelték is egymást. 

A ma ismert szentháromság így hangzik:
"Az Atya, a Fiú, és a Szentlélek nevében. Ámen"

Az őskeresztény szentháromság, pedig így:
"Az Atya, az Anya, és a Fiú nevében. Ámen."

A reinkarnáció:
Szerves része volt ez is a vallásnak és mi is ismerjük Jézus által. Bár a mai szentírásoknak nem olyan jelentős része, mint volt egykor. A római egyház hivatalosan nem ismeri el a reinkarnációt. Annak ellenére, hogy benne van az Új-szövetségben Jézus tanításai között.

Tudományok - mágia:
Nagyon határozottan kizárta a római kereszténység és a középkorban szigorúan büntette az egyház a jósokat (asztrológia), gyógyfüvekkel gyógyítókat (orvoslás), a fémeket alakítókat (alkímia). Annak ellenére, hogy az egyház berkein belül ez megengedett volt és a papok értettek a herbáriumokhoz, vizsgálták a bolygók állását is, és ismerték a fémek ötvözését is.


A bűn és gyűlölet kérdése: 
Az őskereszténység nem ismerte a bűn és a gyűlölet fogalmát. 
Azt mondta: nincsen bűn, csak tudatlanság; nincsen gyűlölet csak túl kevés szeretet. A bűnösöket nem megbüntetni kell, hanem felvilágosítani, tanítani; és a gyűlölködőket szeretni kell. 
Ezért nem szerepel az őskereszténységben sem Pokol és az Ördög sem.

Templomokat csak kb. 10 000-15 000 évvel ezelőtt kezdtek el építeni. Ugyanis az őskeresztény vallású közösségek nem építettek templomokat.
Csak beavatási templomok voltak, melyeket csak erre a célra használtak. Imádkozni a szabad ég alatt, kitárt karokkal tették.     

Az őskereszténység nyomai még ma is megtalálhatóak: a székelyeknél, a magyaroknál, az indiánoknál, az egyiptomi kopt keresztényeknél, a szír keresztényeknél.


ŐSKERESZTÉNY TÍZPARANCSOLAT

1. Ismerd fel, hogy édesapád és édesanyád vagyok egyben!
2. Ismerd fel, hogy te meg én egyek vagyunk!
3. Ne csak engem szeress, hanem minden élőt és élettelent, ami csak a világon létezik!
4. Harmóniában élj mindennel, ami csak létezik a világban.
5. Ismerd fel, hogy a Szellem az Anyag felett áll, és hogy az Anyag a Szellem teremtménye!
6. Élj mindig az én fényemben!
7. Tanulj és törekedj a tudásra.
8. Tudásod és felismerésed által próbáld meg az emberiséget kötő láncoktól magadat megszabadítani és a karma forgását megtörni, hogy mielőbb hazatérhess hozzám!
9. Tartsd meg a hét békét:
- béke a testeddel
- béke az égi erőkkel
- béke a földi hatalommal
- béke a világmindenséggel
- béke az emberiséggel
- béke a hozzátartozóiddal
- béke a lelkeddel
10. Becsüld meg a Földet, amelyen élsz és rombolás helyett csak építs raja!


JÉZUS (ESSZÉNUS) IMÁJA
Mi Atyánk, a ki az Univerzum teremtője, A ki bennünk vagy. Tetteinkkel akarjuk dicsőíteni a neved. Országod bennünk és általunk jöjjön létre. Akaratod testünk és szellemünk által valósuljon meg, és testünk és szellemünk eledelét add meg nekünk ma. És bocsásd meg a tévedéseinket, mert nem tudjuk mit cselekszünk. Miképpen mi is megbocsátjuk az emberek tévedéseit. És angyalaiddal vezess minket a felismerés és a tudás útjára. Mert Tiéd az Univerzum, Tiéd a Szeretet, és Tiéd a Fény. Mindörökké, Ámen. 

Ajánlott blogbejegyzések:
Nimród, a máguskirály 
Ősvallás


 
SINTÓ

Japán ősi vallása, őshonos vallási tanítások és gyakorlatok összessége. A sintó szó jelentése: az istenek útja, helyesebben „a szellemek útja”, ugyanis a sintóista szemléletben a hagyományos értelemben vett istenek helyét szellemek (kamik) töltik be.
A sintó rokonságban áll Ázsia és a csendes-óceániai szigetvilág sámánisztikus hagyományaival és kultuszaival. E vallás középpontjában a kamik (szellemek) állnak, ezek szellemek, gyakran az ősök szellemei vagy különböző természetben előforduló dolgok szellemei: külön kamija van a földnek, a mezőnek, a folyónak, az erdőnek, stb. Összesen körülbelül 8 millió kami ismeretes.

A sintó története - korai sintó:
A sintó vallás az ősi japán mitológiában gyökerezik, nincs alapítója, sem írott kinyilatkoztatása, sem dogmatikája. A japán szigeteken egészen a 6. század második feléig nem készültek írásos feljegyzések, így nem ismerhetjük pontosan a japán vallás őskori formáit. A 4. században minden nemzetségnek (udzsinak) megvolt a maga védőistene (udzsigamija), amelynek kultuszát a nemzetségfő irányította. Ekkortájt vált szokássá szentélyt építeni az udzsigami vagy kami („szent hatalom”, „isten”) számára.

A korai sintóban két világkép élt egymás mellett: az egyikben a világ függőlegesen tagolódott a Magas Menny Síkjára (a kamik világa), a Középső Földre (a jelenvaló világ) és az Alvilágra (halál utáni világ), ez a világkép főként a japán mítoszokban található. A másikban a világkép vízszintes elrendeződésű: ezt a világot véghetetlen tenger választja el az Örök Országtól, ez a világnézet főként a néphitben dominált.

Japán első szent szövegei az i. e. 500 körüli időkből származnak és Amateraszu Ómikamiról szólnak. Ennek az iratoknak a tanításaival keveredtek a később Kínából beszivárgó buddhista elemek. A korai időkben a sintó egyszerű természetvallás lehetett, dísztelen, egyszerű szentély-kunyhókban imamondók, látnokok és áldozat-bemutató papok tevékenykedtek.

A sintó tanításai:
A sintó középpontjában a misztikus kamik igazsághoz vezető útja és azok igazságos akarata áll. A kamik természete meghaladja az emberi elme képességeit ezért a hétköznapi emberek által nem teljesen megismerhetőek: „A kamikat nem lehet megérteni; csak érezni és imádni tudjuk őket. De ezt is csak azzal a feltétellel, ha visszatérünk a természethez és összhangban élünk vele.” Csak az igaz hívők ismerhetik meg őket, mégpedig a hit által, ugyanis az emberek is szentek, mivel a kamik gyermekei. A kamik meghallgatják az emberi imákat és válaszolnak rájuk, akaratukat is kimutatják, amellyel vezérlik az embereket. Azok, akik együttműködnek velük és az ő akaratukkal összhangban élnek, megszerezhetik egy kami védelmét és segítségét. Rossz kamik nem léteznek, azaz a sintóból hiányzik a gonosz fogalma, minden kami jóságos, segíteni akaró és kegyes.

A helyes életvitel a sintó szerint „az igazság szíve”, ami az őszinteség, a tiszta szív és a becsület összességét jelenti, azaz azt, hogy az ember becsületesen igyekezzék a lehető legtöbbet teljesíteni az általa választott munkában és emberi kapcsolataiban. "Az igazság szíve" a legfontosabb erény, ami minden erény felett áll, és bár a többi erény sem elhanyagolandó (például az engedelmesség, a gyermeki ragaszkodás, a szeretet, a hűség, stb.), a legfontosabb és legelső célja az embernek "az igazság szíve" keresése. Ugyanis ennek elérése hozza felszínre a többi erényt is.
A sintóban ismeretlen fogalom az eredendő bűn, az embert eredendően isteni lénynek tekinti. A valóságban azonban az ember szent természete nem mutatkozik meg, megtisztulási szertartások, folyamatok során azonban lehetősége nyílik eltávolítani a tudatot fedő tisztátalanságokat. A sintó az embereket nem elszigetelt, magányos léleknek, hanem egy ősi folytonosság továbbvivőjének, az elődök és leszármazottak közti összekötő láncszemnek tekinti.
A sintó további jellegzetessége az is, hogy a japán népet a többi nép felé helyezi, magasabb rangúnak tartja.

Etika
A sintóizmusnak nincsenek erkölcsi előírásai, az emberek vele született, ösztönös jóérzéssel születnek, így mindenkinek a saját feladata, hogy megérezze, mi a jó és mi a rossz, vagy mi helyes és mi nem. A sintóista ember számára a legnagyobb erény a császárnak, az elöljárónak vagy a munkaadónak való engedelmesség és a munkafeladatok minél eredményesebb teljesítése. A bűn fogalma is eltér a nyugati világban ismeretes bűnfogalomtól: csak az számít bűnnek, ami káros a közösségre, csak az bűnös, aki vét a közösség ellen. A sintó kizárólag az evilági érvényesülés, boldogulás céljait szolgálja, a sintó hívei nem sokat törődnek a túlvilági jutalommal vagy büntetéssel.






BUDDHIZMUS

A buddhizmus időszámításunk előtt 6. században jött létre és főként azoknak a körében terjedt el, akik a hinduizmus által szentesített kasztrendszer ellen tiltakoztak.
Tanai nagy mértékben Gautáma Sziddhárta Sákjamuni Buddha (i. e. 563 - i. e. 483) tanításain alapszik, aki Nepálban született szkíta harcos törzsből egy király fiaként.


Gautáma Sziddhárta herceg fogantatása és születése:
Édesanyját Maya királynét álmában az isteni fény egy fehér elefánt képében tette magáévá és így fogant meg a későbbi Buddha.
Születésekor édesanyja nem érzett fájdalmakat, nem vajúdott. A megszületett csecsemő röviddel megszületése után saját magától lábra állt és - a legendák szerint - képes volt járni. Lábai nyomán lótusz virágok nőttek ki a földből.


30 éves korára megcsömörlött addigi életétől és rádöbbent arra, hogy az élet szenvedéssel teli és a halál egyaránt súlyt gazdagot és szegényt. Elhagyta fényűző palotáját, szerető családját és remeteként kezdett élni Indiában.
Aszkéta életet élt évekig, míg rá nem döbbent egy nap, hogy nem a világi dolgokról való lemondás a fontos, hanem sokkal inkább a természetes harmónia megteremtése és annak megtartása a lényeg.
Ezeket a gondolatokat sohasem írták le, ezért nincsenek a Buddhizmusnak szentírásai.


Főbb tanításai:

1., az emberi élet lényegében szenvedéssel teli
2., e szenvedés oka az emberi önzés és vágyakozás

3., van egy út, amellyel megszabadulhatunk az 

önzéstől és vágyakozástól
4., a megszabaduláshoz az úgynevezett "Nemes Nyolcrétű Ösvény" vezet: 

- a helyes szemlélet
- a helyes gondolkodás
- a helyes beszéd
- a helyes cselekvés
- a helyes élet
- a helyes törekvés
- a helyes vizsgálódás
- a helyes elmélyedés  





JUDAIZMUS

A Földön létező három nagy vallás közül az egyik. Kora több, mint 3400 éves. A vallás alapítói az ősatyák: Ábrahám, Izsák, és Jákob, akikkel Isten szövetséget kötött és az izraelitákat Isten kiválasztott népévé tette. 

Szent könyvük a Tóra, Mózes első 5 könyve (Ó-Szövetség). Ugyanakkor a Talmud is szentírásuk, ami a szájhagyományból ered. Nyelvezete az ó-héber.

A babiloni fogság idején a zsidók nem gyakorolhatták szabadon vallásukat. A Tórát a babiloniak betiltották és akinél megtalálták elvették és megsemmisítették. Így lefektetett írás híján új tanokat kellett létrehozniuk, amiket nem írtak le, hanem szájhagyomány útján tanítottak. 

Később a babiloni szabadulást követően, mikor Jeruzsálemet újra felépítették a szájhagyományú tanokat írásban is lefektették és ebből lett a Talmud.

Jézus a Talmudot erősen bírálta, mivel semmit nem tartalmazott az eredeti Tórából.

A Jahve-vallás:
A judaizmusban nincsenek női rabbik, sőt apácák sem. A judaizmus a női primcipiumot nem ismeri el - az ókorban kifejezetten ezt eretneknek (gójnak) tartotta és szigorúan büntette, ha egy nő szentbeszédet hallgatott.
A női primcipium erőteljes mellőzése a Jahve-vallás hagyományaira vezethető vissza. 
A Jahve-vallás az egyiptomi kivándorlás után alakult ki az egyiptomi Széth-kultuszból.
Széth az egyiptomiaknál a megtestesült gonosz, aki végez a jóságos Ozirisszel. 
Az egyiptomi hagyományok szerint Ozirisz, mielőtt meghalt volna, kasztrálja Széthet.


Jahvéról csak egyetlen egy fent maradt ábrázolás maradt fent Dora városából, amely egy vadszamarat ábrázoló maszk.
Jahve azt mondja magáról, hogy ő a világ ura és bosszút áll mindenkin, aki bántani merészeli a népét (zsidókat). Rajta kívül más isteneket nem ismer el és a zsidóknak is szigorúan tilos más istenekhez imádkozni (Ó-szövetség). 
A Jahve-vallás nem egyszer követelt meg ember áldozatot is, sokszor apró csecsemőékét is.
Ez a hagyomány feltehetőleg a babiloni fogság alatt alakulhatott ki.
A Jahve-vallás kimondja, hogy csak a zsidó számít embernek és mindenki, aki nem zsidó vallású (gój) az eretnek pogány és nem tekinthető embernek a Jahve-vallás szerint.  
 





  ISZLÁM


A Földön a három nagy vallás közül az iszlám az egyik, amelyben megtalálhatóak a szeretet-vallás elemei. A család szentsége és védelme kiemelt hangsúlyt kap a Koránban.

A nők elnyomása és kirekesztése az iszlám szerint tilos és büntetendő.

Az iszlám szerint a prostitúció, a homoszexualitás, a pornográfia, a drogok, az alkohol, mind bűnös dolgok és nagyon szigorúan büntetik a muzulmán országokban.

Mohamed próféta a legnagyobb tanító és bölcs, aki Isten utasítására megteremtette az iszlám vallást az időszámításunk szerinti 7. században.

Az iszlám nem csak egy egyszerű vallás, de társadalmi és állami forma is.

A Korán sem csak egyszerű szentírás, de ugyanakkor állami jogtár is.

A Korán két fő részre osztható: az egyik rész Mohamed próféta azon verseit tartalmazza, melyeket mekkai tartózkodása alatt írt. Ezek a versek Mohamed próféta korai éveinek a terméke és békés hangulatúak. 

A második rész Mohamed próféta azon verseit tartalmazza, amelyeket medinai tartózkodása alatt írt. Ezek a versek időrendben későbbi keltezésűek a mekkai évek alatt írt verseknél. A Medinában született versek szélsőségesebbek és harciasak a korai verseknél. A két fő rész verseinek dominanciája erősen kérdőjeles és nem az dönt egy elbírálásnál, hogy melyik vers régebbi vagy újabb keltezésű. Egy iszlám vallásvezető saját elbírálására van bízva, hogy a mekkai vagy medinai részből lévő versek elbírálása alapján dönt egy szituációban.  

Azonban van még három jelentőségteljes személy, akit az iszlám tanítóként tisztel: Iszá próféta, azaz Jézus; Ibrahim próféta, azaz Ábrahám; és Muszá próféta, azaz Mózes. 



Mivel az iszlám berendezkedése hajlamosít a diktatúrára, sok iszlám ország diktatúraként működik.

Vannak olyan országok, ahol az iszlám szélsőségesek félre értelmezik a Korán írásait, ami a Korán szerint bűn. 

Szaúd-Arábia kiemelten szélsőségesen muzulmán ország, ahol az emberi jogok sárba tiprása már-már legálisnak mondható. A vallási rendőrség árgus szemekkel figyeli az emberek - legfőképpen a nem muzulmánok - minden lépését. 

A nőknek semmilyen joguk nincs Szaúd-Arábiában - még a nem muzulmán turistáknak sem. A szaúdi nők születésüktől fogva nincsenek nyilvántartva sehol. A nők ellen elkövetett erőszak soha nem derül ki. 

A muszlim vallás nem ismer el Allahnál (Isten arab neve) kívül más isteneket.



Ezt a propagandát persze csak a fanatikus muszlim vallásvezetők találták ki. A Korán senkit nem buzdít a nők elnyomására, sőt a Korán kihangsúlyozza a nők teljes védelmét, ami nem jelent elnyomást. 



A Koránban szó sincs semmiféle "szent háborúról". Sem a keresztények, sem a zsidók ellen.

A "dzsihád" szó küzdést jelent ugyan, de Mohamed próféta némely verse az önmagunkban való és önmagunkkal való küzdelmet jelenti, és nem háborút más nemzetekkel vagy vallásokkal.

A "szent háborúra" felbujtás a keresztes háborúk idejére vezethető vissza, amikor Szaladint, kurd származású egyiptomi szultánt a keresztesek legyőzték és kivégezték.


IMA A BOLDOGASSZONYHOZ

Mi Anyánk Univerzum királynője, ki a Földön vagy. Szenteltessék meg a Te neved. Jöjjön el a Te országod, legyen meg a Te akaratod. Miképpen Benned, azonképpen bennünk is. S ahogy mindennap elküldöd a Te szereteted angyalait, úgy küldd el hozzánk ma is. És bocsásd meg a bűneinket, melyet a Te tested oltára a Természet ellen követtünk el. Miképpen mi is jóvátesszük azzal, hogy meggyógyítjuk a Földet. És gyógyítsd meg a szíveinket, szabadíts meg minden rossztól.

Mert Tiéd a Föld, a gyümölcs, az állatvilág, az emberi test, a szerelem, a szépség, és az öröklét.

Mindörökké, Ámen.

NIMRÓD KIRÁLY SEGÍTSÉGŰL HÍVÁSA

szólítom a Hold istenét, akit úgy neveznek: Ősúr.

szólítom a Mars szellemét, akit úgy neveznek: Hadúr.

szólítom a Nap erejét, akit úgy neveznek: Arany Atyácska.

szólítom a Vénusz istennőjét, akit úgy neveznek: Boldogasszony.

szólítom a Merkúr szellemét, akit úgy neveznek: Világügyelő Fiú.

szólítom a Jupiter szellemét, akit úgy neveznek: Magyarok Istene.

szólítom a Szaturnusz istenét, akit úgy neveznek: Öregisten.

Nap Párduca, szittyák dicső királya ébredj fel, jöjj el újra! Boríts fényt szent hazánkra!

INDIÁN SZENT TANÍTÁSOK

1. Tiszteld a Föld Anyát, és a másik három emberi faj bőrszínét!
2. Óvd a Föld Anyát és teremtményeit!
3. Becsüld a többi élőlényt, és hagyd, hogy ők is becsüljenek téged!
4. Légy nagyvonalú, mer ez az, ami segít túlélni! Adj hálát az életért a Teremtőnek!
5. Szeress, és vívd ki, hogy szeressenek!
6. Légy alázatos! Az alázat a bölcsesség és az értelem ajándéka!
7. Mindig légy kedves magaddal és másokkal!
8. Részesülj az érzésekből és a személyes kapcsolatokból!
9. Légy becsületes magaddal és másokkal!
10. Tartsd be ezeket a törvényeket, és tartasd be a többi emberrel is!

HAMÍS TANÍTÓK, ÁLMESTEREK ISMÉRVEI

1. A hamis tanító nem várja, hanem begyűjti a tanítványokat.
2. A hamis tanító tanításának középpontjában nem a Tan, hanem ő maga áll.
3. A hamis tanító a belsőről beszél, de a külsőre figyel.
4. A hamis tanító szeretetről és megbocsátásról beszél, mindaddig, amíg érdekei nincsenek veszélyben.
5. A hamis tanító hízeleg a tanítványainak, míg az igazi számon kérni, dorgálni is tud.
6. A hamis tanító nem kivívja, hanem kiköveteli a tanítványok tiszteletét és odaadását.
7. A hamis tanító szegénységet és szerénységet hirdet, de jól megél a hívek áldozatkészségéből.
8. A hamis tanító minduntalan saját küldetésére, kiválasztottságára hivatkozik.
9. A hamis tanító fennen hirdeti, ő már mentesült a földi élet törvényei, a Karma és az újjászületés alól.
10. A hamis tanító fél a többi tanítótól. A hamisak riválisai, az igaziak leleplezői lehetnek.
11. A hamis tanító fejlődésről beszél, de ő maga nem fejlődik.
12. A hamis tanító híveit, titkokkal, csodákkal, "fizeti ki".
13. A hamis tanító azt hirdeti, hogy az ő áldása, beavatása garancia a tanítvány fejlődésére.
14. A hamis tanító magához öleli a nála gyengébbeket, de eltaszítja az erősebbet.
15. A hamis tanító nem magyarázatot ad, hanem tekintélyekre hivatkozva vakhitet követel.
16. A hamis tanító a saját útját hirdeti a legigazabbnak minden út közül.